tirsdag 19. mars 2013

SV sier ja til likestilt verneplikt!

SVs landsmøte er nå over og vi står igjen med et arbeidsprogram jeg gleder meg til å gå inn i valgkampen med. SU har fått gjennomslag for mye av vår politikk. Blant annet likestilt verneplikt, satsing på yrkesfag og industri.

Jeg var blant SUdelegatene på landsmøtet og var så heldig og få taletid under arbeidsprogramdebatten. Der hadde vi talekort, som vil si at hver delegat fikk 1 minutt taletid. Disse kunne man gi bort, og jeg fikk totalt 2 minutter. Tiden brukte jeg på å snakke om likestilt verneplikt. Her er innlegget mitt skriftlig:


For å bli vernepliktig må du være mann mellom 19 og 44 år. Jeg er 15 år og jente. Likestilt verneplikt er ikke bare en prinsippsak for meg, det er også et spørsmål om framtiden min. Jeg vil inn i militæret fordi jeg vil være med og forsvaret landet dersom det blir nødvendig, og jeg mener at det er feil at det skal forventes av mine kompiser, men ikke av meg.

At kun menn har verneplikt gir dem automatisk mer makt i samfunnet og det bidrar til å opprettholde kjønnsrollemønstrene. Det forteller oss at menn er dem som er best kvalifisert til å utøve vold og å bruke våpen. Og det gir inntrykk av at menn er de som er sterke nok og tøffe nok til å forsvaret landet.

Som jente er jeg mer utsatt for å oppleve seksualisert vold enn det guttene er. I krig er voldtekt et av de mest brukte våpenene. Kvinner undertrykkes systematisk. Og i dialog med folket i krigsherja områder når man ikke alle, fordi disse kvinnene ikke har tillit til menn i uniform. De trenger ei dame å prate med og se opp til.

Vi i SV snakker alltid så varmt og fint om fellesskolen, om mangfold, om å spille hverandre gode. Jeg er så enig i det at jeg mener den tankegangen også bør gjelde i forsvaret.

Det er på tide at vi får formell likestilling.
Min generasjon har fra denne talerstolen blitt omtalt som «framtida», og jeg mener det er helt på sin plass at vi krever likestilling. I går kveld tenkte jeg at «men jeg bør ikke klage, for det har jo vært verre.» Men så innså jeg at, i respekt for alle de som har kjempet kvinnekampen før meg, skal jeg gjøre det jeg kan for å få til reell likestilling. Og likestilt verneplikt er noe av det viktigste vi kan vedta for å få til det.

Jeg har også fått litt oppmerksomhet fra media etter innlegget. Saken dagbladet skrev kan dere lese HER

-Ingrid Marie Sylte Isachsen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar