tirsdag 25. juni 2013

Stortingskandidatene våre - Valget 2013

Navn: Madeleine Mittet, Studentkandidaten for SV, Valget 2013 
Alder: 20 år (21 i oktober) 
Yrke/utdanning: Samfunnsøkonomistudent ved NTNU






Hvorfor ble du medlem av SV/SU?Jeg engasjerte meg i miljø- og klimasakene ved valget i 2007 – Jeg var aktiv i Natur og Ungdom og anså valget som et miljøvalg. Jeg var nysgjerrig på SV og likte SVs miljøpolitikk, så jeg dro på lokallagsmøter i Molde SU for å lære mer om politikken. Miljø og antirasisme var saker jeg alt brant for, og fikk etter hvert øynene virkelig opp for feminisme og sosialisme – som føltes å treffe mine meninger og holninger perfekt. Jeg var overbevist, og melde meg etter hvert inn i SU.

Hvorfor er du sosialist og feminist?Å være sosialist og feminist går hånd i hånd. Jeg mener kjønn, legning, bakgrunn, sosial eller økonomisk status ikke skal begrense en. Jeg ønsker et Norge og en verden hvor alle i praksis har like muligheter og friheten til å være den man er, uten at juridiske, økonomiske er sosiale rammer skal gjøre at det som er mulig for noen, er en umulighet for andre. Jeg vinner på en sosialistisk og feministisk politikk, og det gjør de fleste andre óg. Sosialisme og feminisme er rettferdighet!

Hvorfor ønsker du å stå på stortingslista?Kandidat eller ei – Det er viktig å få fram SVs politikk og å sette saker som er viktig som unge på dagsorden. Det er selvfølgelig også viktig å ha forskjellige folk på lista, og jeg tror det å ha en ung, kvinnelig student gjør at vi kan synliggjøre at SV har en solid og god politikk for unge, kvinner og studenter – Det er i allefall ett av mine mål i valgkampen!

Hva blir det viktigste for deg som stortingskandidat?Å sørge for rødgrønt flertall med et sterkt SV. Jeg er livredd hvordan Norge kan bli med en mørkeblå regjering! Å åpne for privatisering på den måten Høyre og co. ønsker, risikerer vi at kvalitetssterk og sikker skole, helse og omsorg blir et gode for de få, fremfor et velferdsgode til de mange. Det viktigste jeg og andre aktive i valgkampen kan gjøre er å spre SVs politikk til flest mulig – Det har vi ingenting å tape på, politikken vår er dødsbra!

Beste valgkampminne? Da jeg litt trøtt og sliten, men veldig spent innså at det ble fortsatt rød-grønt flertall i 2009! Det var skremmende spennende, og jeg hadde gått mellom SV og Arbeiderpartiets valgvake i rastløshet. Da vi omsider «vant» ble vaken prega av en enorm lettelse, glede og fellesskapsfølelse. Jeg følte at nervøsitet før skoledebatter og å stå på stand i regnvær aldri hadde vært mer verdt det.

Hvordan tror du valgkampen hadde blitt uten SU?Et kjedelig rot. Ungdomspartiene er mange unges første møte med politikken, og da trengs SU. Vi trengs selvfølgelig til å gi et nyansert og bredt bilde av den politiske floraen, men SU er også viktig for å sette på plass høyreretorikk, og å holde en sakelig debatt med respekt for et ungt publikum. Vi behøver ikke sirkus og billige triks for å gjøre politikken vår spiselig for ungdom, SU er naturlig fargerik, solide, tydelig og radikal.

Beste sommerleirminneI 2009 hadde jeg nylig fått kjæreste som vervet til SU og dro med på sommerleir! Det var en fantastisk opplevelse; jeg lærte mye, fikk nye venner og hadde det kjempegøy! Et høydepunkt var en kveld Lady Gaga ble spilt på sommerleirradioen og alle danset sammen ved bålet, det bare understreket sommerleirfelleskapet!

Hva skal du i sommer?Jeg skal lade opp til valgkamp! Jeg jobber på et omsorgssenter hvor jeg trives godt og er veldig glad i beboerne, så det ser jeg fram til. Når jeg har fri tilbringer jeg tid med familie og går turer i fjellet – Telt og sovepose ligger klar! Jeg skal også reise rundt i Italia med samboeren i to uker, noe jeg gleder meg veldig til!

Hva gleder du deg mest til i valgkampen?Jeg gleder meg til å snakke med folk og høre hva de brenner for og hvordan de ønsker at deres hverdag skal se ut. Jeg gleder meg til å presentere SVs gode politikk i debatt, på nett og i samtale med folk på stand, skoler og ellers. Jeg tror dette blir en skikkelig artig valgkamp med fokus på å ha det gøy og gjøre det vi liker å gjøre, noe som blir mangfolding og morsomt. Jeg gleder meg til valgvaken hvor vi får vite at Høyre har gjort det dårligere enn all forventning og det blir et fortsatt rødgrønt flertall med mange gode SV-ere!

Hvorfor skal vi stemme på deg i høst?Fordi en stemme til meg er en stemme til en god og rettferdig student-, elev- og lærligpolitikk. En stemme til meg er en stemme til en ønskelig og sikker hverdag for ungdom, med en trygg økonomi- og boligpolitikk fremfor et løst marked. Å stemme på meg er å vise at politikken jeg har ytret i valgkampen er viktig, og hver stemme er tygde til disse politiske sakene.

Hvis noen hadde laget en «Hey girl»-side med deg, hva hadde de skrevet?Noe småkleint om student- eller boligpolitikk!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar