Vi i SU jobber
for den felles, offentlig skole som er gratis og tilgjengelig for
alle. Vi vil ha en skole som sørger for å utjevne de sosiale
forskjellene vi ser i samfunnet vårt i dag. En skole som fjerner
tradisjonelle lekser, fordi lekser er med på å skape vinnere og
tapere. En skole som tilrettelegger undervisningen for den enkelte
slik at den enkelte får den støtte og veiledning som skal til for
at alle føler mestring i sin skolehverdag. Og ikke minst så vil vi
ha en skole som fremmer valgfrihet, yrkeskompetanse og
realfagskompetanse.
Dette har vi
tenkt å sørge for gjennom å sikre og styrke den offentlige skolen
som er gratis for alle, og ved å jobbe imot privatisering av den
norske skolen. Vi har ved flere anledninger sett hvordan det har gått
med vårt naboland Sverige etter at de privatiserte skolesystemet.
Store firmaer har kjøpt opp skoler og sitter nå å tar ut store
pengesummer, mens skolebyggingen-, undervisnings-kvaliteten og elevenes
prestasjoner går nedover. Det er trist å tenke på at har man først
satt i gang privatiseringen, er det en avgjørelse det er vanskelig å
snu for etterkommerne.
Vi i SU er i mot
privatisering av den viktigste bærebjelken vi har i samfunnet vårt.
Vi er heller for å styrke den norske fellesskolen ved å gjennomføre
flere tiltak. Su jobber for å fjerne de tradisjonelle leksene, og
heller utvide skolehverdagen. Dette fordi lekser er med på å øke
de sosiale forskjellene i samfunnet vårt. Forskning viser at barn
med høyt utdannede foreldre får mer hjelp med leksene og presterer bedre enn andre. SU ønsker at alle elever skal ha tilbud om oppfølging i skoletiden som er lagt etter deres behov. Derfor er vi for en utvidet skolehverdag med fokus på et
økt aktivitet, og et fokus på at alle elever skal få den
oppfølgingen de trenger på skolen, for å komme seg igjennom
pensum. Elevene skal få lik mulighet til å lykkes, slik at det ikke
er foreldrenes utdanningsnivå som spiller inn.
Vi vil fortsette
å jobbe for tilpasset undervisning, noe som innebærer at hver
enkelt elev skal få den oppfølgingen og tilretteleggingen av
undervisningen og fagstoffet som er nødvendig for at han/hun skal
lykkes og føle mestring. En av tiltakene vi mener er viktige for at
elevene skal kunne føle økt mestring på skolen, er målet om å
styrke valgfagene. Valgfagene bør styrkes og verdsettes i den norske
skolen, slik at vi utdanner autonome og motiverte elever.
Vi skal også
jobbe for yrkesfagenes renessanse gjennom å kreve respekt for
yrkesfagene. Vi vil fortsette å sette fokus på nødvendigheten og
styrkene ved å utdanne folk innenfor yrkesrettede studier. Vi vil
jobbe for å styrke lærlingplassene, slik at lærlingene får den
praksisen, de utfordringene og den oppfølgingen de trenger til å
bli dyktige håndtverkere. Ikke alle i landet vårt kan bli
ingeniører, men vi ønsker selvfølgelig å støtte opp under énerne
som kan nå langt dersom de får den individuell veiledning de
trenger for å fortsette å utvikle seg. Samt at vi vil jobbe for å
bekjempe «matte-angsten» som har klort seg fast i den norske
skolen alt for lenge. SU ønsker å gjøre matte-undervisningen mer praktisk rettet.
Skole og
utdanning er bærebjelken i det norske velferdssamfunnet, la oss ikke
privatisere denne bærebjelken slik at den kun er tilgjengelig for
fåtallet som har penger til å betale, men heller er tilgjengelig
for flertallet, noe som gagner oss alle.
- Ida Brattbakk - Økonomisk ansvarlig TSU
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar