fredag 5. juli 2013

Skole og utdanning er bærebjelken i det norske velferdssamfunnet

 

Vi i SU jobber for den felles, offentlig skole som er gratis og tilgjengelig for alle. Vi vil ha en skole som sørger for å utjevne de sosiale forskjellene vi ser i samfunnet vårt i dag. En skole som fjerner tradisjonelle lekser, fordi lekser er med på å skape vinnere og tapere. En skole som tilrettelegger undervisningen for den enkelte slik at den enkelte får den støtte og veiledning som skal til for at alle føler mestring i sin skolehverdag. Og ikke minst så vil vi ha en skole som fremmer valgfrihet, yrkeskompetanse og realfagskompetanse.

Dette har vi tenkt å sørge for gjennom å sikre og styrke den offentlige skolen som er gratis for alle, og ved å jobbe imot privatisering av den norske skolen. Vi har ved flere anledninger sett hvordan det har gått med vårt naboland Sverige etter at de privatiserte skolesystemet. Store firmaer har kjøpt opp skoler og sitter nå å tar ut store pengesummer, mens skolebyggingen-, undervisnings-kvaliteten og elevenes prestasjoner går nedover. Det er trist å tenke på at har man først satt i gang privatiseringen, er det en avgjørelse det er vanskelig å snu for etterkommerne.

Vi i SU er i mot privatisering av den viktigste bærebjelken vi har i samfunnet vårt. Vi er heller for å styrke den norske fellesskolen ved å gjennomføre flere tiltak. Su jobber for å fjerne de tradisjonelle leksene, og heller utvide skolehverdagen. Dette fordi lekser er med på å øke de sosiale forskjellene i samfunnet vårt. Forskning viser at barn med høyt utdannede foreldre får mer hjelp med leksene og presterer bedre enn andre. SU ønsker at alle elever skal ha tilbud om oppfølging i skoletiden som er lagt etter deres behov. Derfor er vi for en utvidet skolehverdag med fokus på et økt aktivitet, og et fokus på at alle elever skal få den oppfølgingen de trenger på skolen, for å komme seg igjennom pensum. Elevene skal få lik mulighet til å lykkes, slik at det ikke er foreldrenes utdanningsnivå som spiller inn.

Vi vil fortsette å jobbe for tilpasset undervisning, noe som innebærer at hver enkelt elev skal få den oppfølgingen og tilretteleggingen av undervisningen og fagstoffet som er nødvendig for at han/hun skal lykkes og føle mestring. En av tiltakene vi mener er viktige for at elevene skal kunne føle økt mestring på skolen, er målet om å styrke valgfagene. Valgfagene bør styrkes og verdsettes i den norske skolen, slik at vi utdanner autonome og motiverte elever.

Vi skal også jobbe for yrkesfagenes renessanse gjennom å kreve respekt for yrkesfagene. Vi vil fortsette å sette fokus på nødvendigheten og styrkene ved å utdanne folk innenfor yrkesrettede studier. Vi vil jobbe for å styrke lærlingplassene, slik at lærlingene får den praksisen, de utfordringene og den oppfølgingen de trenger til å bli dyktige håndtverkere. Ikke alle i landet vårt kan bli ingeniører, men vi ønsker selvfølgelig å støtte opp under énerne som kan nå langt dersom de får den individuell veiledning de trenger for å fortsette å utvikle seg. Samt at vi vil jobbe for å bekjempe «matte-angsten» som har klort seg fast i den norske skolen alt for lenge. SU ønsker å gjøre matte-undervisningen mer praktisk rettet. 

Skole og utdanning er bærebjelken i det norske velferdssamfunnet, la oss ikke privatisere denne bærebjelken slik at den kun er tilgjengelig for fåtallet som har penger til å betale, men heller er tilgjengelig for flertallet, noe som gagner oss alle. 

- Ida Brattbakk - Økonomisk ansvarlig TSU 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar