mandag 24. juni 2013

Stortingskandidatene våre

Vi ønsker at du kan bli litt bedre kjent med stortingskandidatene våre, derfor har vi stilt de en rekke spørsmål som de her har svar på:

Erik Øien, Ungdomskandidat for SV, Valget 2013
19 år gammel, snart 20!
Jobber som prosessoperatør ved Elkem Thamshavn Verk.
Studerer til daglig ingeniør i fornybar energi ved HiST




Hvorfor ble du medlem av SV/SU?
Jeg ble verva til SU av Thomas Bakken under valgkampen i 2009. Grunnen til at jeg ble medlem er vanskelig å finne, men jeg tror jeg vil si at hovedgrunnen er SV og SU sin "rettferdighetssans". Rettferdig fordeling har alltid vært en av mine hjertesaker, og da var det bare ett fornuftig valg å ta!

Hvorfor er du sosialist og feminist?
Jeg er sosialist fordi jeg er opptatt av rettferdighet, og fordi jeg mener at mye av grunnen til urettferdigheten i verden er at noen har alt for mye; makta er skjeivfordelt. For meg er det innlysende at å være sosialist og feminist henger tett sammen; begge deler handler om å sloss for rettferdig fordeling av makt, det ene mellom klasser, det andre mellom kjønn.

Hvorfor ønsker du å stå på stortingslista?
Jeg tror hovedgrunnen til at jeg vil stå på stortingslista er for å få en veldig god mulighet til å virkelig gjøre en forskjell. Jeg vil gjøre alt jeg kan for at vi skal få mer gjennomslag for vår gode politikk, og er veldig glad for at SV og SU i Sør-Trøndelag vil la meg få sjansen til det!

Hva blir det viktigste for deg som stortingskandidat?
Det er flere saker som er viktige for meg, men først og fremst miljø-, utdannings- og distriktspolitikk. Miljø og klima har vært hjertesaken min over mange år, og som leder av NU i Sør-Trøndelag og som student mener jeg at jeg har bygd opp en del kompetanse som gjør at jeg kan markere meg sterkt på dette feltet framover. Spesielt når det gjelder oljepolitikk, kraft og industriutvikling har jeg og valgkampteamet mitt planene klare!

Hvordan tror du valgkampen hadde blitt uten SU?
Hvordan tror jeg valgkampen hadde blitt uten SU? Svaret på det er lett: det hadde ikke blitt noen valgkamp uten SU! SU legger ned en utrolig stor innsats i valgkamp for SV, der vi går på med en enorm iver og pågangsmot. SU er fotfolket for SV i valgkampen, det er vi som ALLTID legger ned et par timer ekstra arbeid og får jobben gjort, og det skal vi være jævla stolte av!

Beste sommerleirminne, og hva skal du i sommer?
Jeg har aldri vært på sommerleir, og skal ikke det i år heller: noen må holde hjulene i gang!
I sommer skal jeg jobbe, og når jeg har fri skal jeg gå på tur, fiske, bade og drikke øl i sola!

Hva gleder du deg mest til i valgkampen?
Jeg gleder meg aller mest til valgvaka, og til den utrolig herlige følelsen vi får etter vi har vunnet valget!

Hvorfor skal vi stemme på deg i høst?
Dere skal stemme på meg fordi jeg lover å være en pest og en plage for alle fagforeningshatende, oljeborende, miljøfiendtlige, sosialt dumpende, kvinneundertrykkende, homohatende, rasistiske, profittjagende og egoistiske høyreavvikere og pappagutter, og fordi jeg vil være en stemme for rettferdighet, miljø og et godt liv for folk flest!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar