tirsdag 20. august 2013

For og av ungdommen.

Det er nå valgkamp og vi står ovenfor et viktig veivalg. Det handler ikke bare om hvilken regjering som skal styre til høsten, men også om maktforholdet i regjeringen. Det er ikke bare snakk om blått eller rødgrønt. Det er snakk om hvilke politiske saker som skal løftes fram og forandres.

For åtte år siden, da Sosialistisk Venstreparti kom inn i regjering var jeg selv åtte år, og jo eldre jeg blir, jo gladere blir jeg for at det har vært SV som har hatt en hånd på rattet i regjeringen disse periodene. Jeg startet nettopp på videregående og setter stor pris på at jeg slipper å spørre mamma og pappa om penger til skolebøker. Det måtte mine eldre brødre gjøre både da Høyre styrte, og da Arbeiderpartiet styrte alene.

Om 2 år skal jeg søke meg lærlingplass. SV vil gjøre det til en rettighet, fordi vi vet at vi ikke kan bygge landet av papir. Fordi vi trenger flere og flere med fagutdanning. Vi trenger dyktige folk innen helsesektoren, industrien osv. Derfor krever vi respekt for yrkesfag og vil lovfeste retten til lærlingplass.

Men det viktigste av alt handler om fremtiden til oss ungdommer og de som kommer etter oss. Vi må satse på miljøet! Å drive politikk med økt satsing på petroleumssektoren vil gi oss unge store konsekvenser både med tanke på klima og økonomi. Det er på tide å senke utvinningstempoet og satse fornybart.


Hadde jeg hatt stemmerett ville jeg stemt Sosialistisk Venstreparti, det har jeg ikke. Men jeg driver valgkamp for det eneste sosialistiske partiet på stortinget, for partiet som satser på dagens ungdom og på de kommende generasjoner. 

Ingrid Marie Sylte Isachsen. Leder Trondheim SU. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar